Jak wyrejestrować samochód online i kiedy jest to możliwe?

źródło: https://www.freepik.com

Wielu mieszkańców Polski coraz chętniej korzysta z możliwości, jakie daje cyfryzacja administracji. Kierowcy mogą dzięki niej łatwo i szybko sprawdzić na przykład liczbę punktów karnych, dzień wygaśnięcia polisy OC oraz graniczną datę następnego przeglądu. Spore zainteresowanie e-usługami publicznymi sprawia, że coraz częściej pojawiają się pytania jak wyrejestrować samochód online. Postanowiliśmy udzielić na nie odpowiedzi. Jednocześnie wyjaśniamy, dlaczego wyrejestrowanie pojazdu online nie jest jeszcze tak łatwe, jak chciałaby spora grupa kierowców.

Wyrejestrowanie pojazdu online nie jest powszechną usługą

Osoby pytające, czy można wyrejestrować samochód online powinny wiedzieć, że istnieje taka możliwość, choć nie została ona jeszcze odpowiednio dopracowana pod względem rozwiązań informatycznych. Właściciele aut, dla których wyrejestrowanie pojazdu online jest bardzo ważne, mają do wyboru dwie opcje. Pierwsza z nich to skorzystanie ze specjalnej usługi udostępnianej przez system ePUAP. Niestety, jak na razie wspomnianą usługę oferują jedynie wybrane starostwa powiatowe i urzędy miast na prawach powiatu. Jeżeli odpowiednie dla nas starostwo przewiduje możliwość wyrejestrowania auta online, to internetowy formularz zostanie wstępnie wypełniony naszymi danymi osobowymi. Do wniosku trzeba dołączyć wymagane dokumenty, o czym będzie jeszcze mowa.

Informacje przekazywane przez rządową stronę www (www.gov.pl) wskazują, że odpowiednie dokumenty można również złożyć poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą urzędu. Najpierw warto się jednak skontaktować z tym starostwem i sprawdzić, jakie są warunki dostarczenia dokumentów przez Internet. W praktyce urzędnicy mogą na przykład wymagać, aby na wydrukowanym i zeskanowanym wniosku znalazł się odręczny podpis właściciela wyrejestrowywanego pojazdu. Generalnie rzecz ujmując, administracja publiczna ma jeszcze sporo do zrobienia, aby wyrejestrowanie pojazdu online było łatwiejsze. Być może, w najbliższym czasie sytuacja się zmieni i wyrejestrowanie samochodu online będzie możliwe nie tylko poprzez ePUAP (w każdym starostwie), ale również z wykorzystaniem aplikacji mObywatel.

Jak wyrejestrować samochód online?

Warto mieć świadomość, że wyrejestrowanie samochodu online nie oznacza zwolnienia z konieczności dostarczenia urzędowi załączników do wniosku. Takie dokumenty mają uzasadniać, że decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu będzie właściwa. Lista wymaganych załączników do wniosku o wyrejestrowanie pojazdu online jest identyczna, jak w przypadku tradycyjnego załatwienia sprawy. Mowa o następujących dokumentach:

  • w przypadku kradzieży pojazdu - samodzielnie napisane oświadczenie o kradzieży (składane pod rygorem odpowiedzialności karnej) oraz dowód rejestracyjny pojazdu
  • w razie wywozu pojazdu albo zbycia (np. sprzedaży lub przekazania w darowiźnie) pojazdu za granicą - dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicą (np. umowa sprzedaży albo umowa darowizny) i samodzielnie napisane oświadczenie oraz kopia dokumentu, który udowadnia zarejestrowanie pojazdu za granicą
  • w przypadku kasacji samochodu za granicą - dokument potwierdzający, że pojazd został zniszczony za granicą, dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne
  • w razie trwałej utraty pojazdu - dokument potwierdzający trwałą utratę pojazdu (np. na skutek pożaru), dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne i dowód dokonania wpłaty na rzecz gminy (chodzi o wpłatę na utrzymanie czystości i porządku w gminie - zobacz: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska)
  • w przypadku przekazania pojazdu do stacji demontażu lub do punktu zbierania odpadów - zaświadczenie o demontażu pojazdu, przyjęciu niekompletnego pojazdu lub równoważny dokument wydany w innym państwie, dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne
  • w razie wycofania samochodu z obiegu (potrzebny jeden z poniższych dokumentów) - dokument potwierdzający, że pojazd został wycofany z obiegu lub odkupiony przez firmę wprowadzającą do obiegu albo poświadczona kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu z obrotu

Jeżeli potrzebne dokumenty zostały sporządzone w języku obcym, to konieczne będzie przedstawienie ich tłumaczenia, które przygotuje tłumacz przysięgły albo konsul. Z kolei utrata dowodu rejestracyjnego lub tablic wymaga sporządzenia specjalnego oświadczenia, w którym właściciel tłumaczy okoliczności zdarzenia.

Zgłoszenie zbycia pojazdu przez Internet będzie łatwiejsze

Osoby pytające jak wyrejestrować sprzedany samochód online lub jak wyrejestrować samochód po sprzedaży online powinny natomiast wiedzieć, że formalności związane z przerejestrowaniem spoczywają na nabywcy pojazdu. Obowiązkiem sprzedającego jest natomiast zgłoszenie zbycia pojazdu w ciągu 30 dni od transakcji. Odpowiednie zawiadomienie skierowane do starosty można złożyć przez Internet pod warunkiem posiadania Profilu Zaufanego. Sprzedaż potwierdzi umowa jako załącznik. Każdy internauta, który pyta o wyrejestrowanie samochodu po sprzedaży online, musi również pamiętać o zawiadomieniu ubezpieczyciela w ciągu 14 dni od transakcji. Firmy oferujące OC dla kierowców, coraz częściej przyjmują zgłoszenia online (przez e-mail lub formularz kontaktowy).

Autor: Andrzej Prajsnar
O ubezpieczeniach pisze od 2014 r. Zajmuje się również tematyką nieruchomości i finansów osobistych. Studiował ekonomię oraz finanse i rachunkowość. Jest autorem artykułów, wypowiedzi i analiz ubezpieczeniowych publikowanych przez liczne media internetowe (np. RP.pl, Bankier.pl, Fakt.pl, Infor.pl, Bank.pl) oraz tradycyjne (m.in. Rzeczpospolita).
Skontaktuj się z nami