Check engine, czyli kontrolka silnika - co oznacza?

źródło: Unsplash.com

Kontrolka check engine w twoim aucie zapala się i gaśnie? Poznaj możliwe przyczyny zapalenia się kontrolki silnika i dowiedz się, w jakim przypadku możesz kontynuować jazdę, a kiedy jak najszybciej udać się do mechanika. Pomarańczowa kontrolka silnika często oznacza tylko drobne nieprawidłowości, jednak może też wskazywać na poważną awarię.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co oznacza zapalona kontrolka silnika?
  2. Jakie są najczęstsze przyczyny kontrolki check engine?
  3. Co zrobić jak zapali się pomarańczowa lub żółta kontrolka silnika?
  4. Co zrobić jak kontrolka check engine zapala się i gaśnie?
  5. Jak skasować check engine i czy warto to robić?

Zapalona kontrolka silnika - co oznacza?

Zapalone kontrolki informują kierowców o działaniu najważniejszych układów w samochodzie. Niektóre kontrolki wskazują na konkretne usterki, inne mają charakter informacyjny albo ostrzegawczy. W przypadku kontrolki silnika (check engine) charakter ten zależy od jej koloru:

  • niebieski lub zielony - informacja, nie wskazuje na usterkę,
  • żółty - oznacza drugi stopień zagrożenia, może oznaczać tylko chwilowe błędy, nieprawidłowe wartości odczytane przez któryś z czujników albo poważną usterkę - należy to sprawdzić,
  • czerwony - oznacza, że w jednym z podzespołów została wykryta usterka, wymaga szybkiego sprawdzenia.

Kontrolka najczęściej ma kształt silnika albo po prostu wyświetla się jako napis “check engine”. Jest częścią układu samodiagnozującego - od 2001 roku wszystkie samochody obowiązkowo muszą zostać wyposażone przez producenta w układ samodiagnozujący. W dużym uproszczeniu polega on na tym, że centralny komputer sprawdza funkcjonowanie kluczowych układów pojazdu.

Najczęstsze przyczyny kontrolki check engine

Przyczyn zapalenia się check engine może być wiele. Może by to usterka w jednym z podzespołów silnika albo awaria działania układu wtryskowo-zapłonowego. Oprócz tego kontrolka silnika może wskazywać na takie problemy jak:

  • zużycie lub awaria świec zapłonowych,
  • zablokowanie geometrii turbosprężarki,
  • zablokowanie układu recyrkulacji spalin (EGR),
  • awaria układu wtryskowego (niewłaściwie dawkowane paliwo),
  • awaria przepływomierza,
  • błąd sondy lambda (w silnikach benzynowych),
  • usterka filtra DPF,
  • nadmierne zużycie katalizatora.

Najczęściej kontrolka silnika zapala się przy problemach związanych przede wszystkim z układem wtryskowym i wydechowym. Auta nowej generacji posiadają mnóstwo czujników, które mają dbać o czystość środowiska oraz zdrowie pasażerów. Tym bardziej po zapaleniu się check engine nie należy panikować i od razu zjeżdżać z trasy - trzeba się jednak problemem zająć. Potencjalna usterka może być przyczyną nieprawidłowego zachowania auta na drodze. W związku z tym twój samochód może powodować emisję większej ilości zanieczyszczeń do atmosfery albo wyższe spalanie.

Pomarańczowa lub żółta kontrolka silnika - co robić?

Jeśli zauważysz, że kontrolka check engine zapaliła się w trakcie jazdy, zjedź na parking, a potem zgaś i ponownie uruchom silnik. Istnieje szansa, że kontrolka zgaśnie (jeśli jej zapalenie się dotyczyło chwilowego, nieistotnego błędu).

Gdy kontrolka nie chce zgasnąć, należy udać się do mechanika. Nie trzeba robić tego natychmiast, ale warto mieć na uwadze, że im dłużej jeździmy z daną usterką, tym poważniejsza się może stać. Ponadto diagnoza w serwisie potwierdzi, czy jest to mało istotna awaria, czy coś, co wymaga szybkiej naprawy.

Kontrolka check engine zapala się i gaśnie - co robić?

Niskie napięcie w instalacji elektrycznej powodujące wadliwy odczyt z czujników, zamoknięcie zapłonów wskutek gruntownego umycia auta - powodów takiego zachowania kontrolki może być wiele.

Zazwyczaj nie dotyczą poważnych awarii. Dlatego warto spróbować kilkukrotnego uruchomienia silnika oraz przeczyszczenia wtyczek. W wielu przypadkach check engine przestaje dawać o sobie znać, a komputer wykasowuje kod błędu z pamięci. Jeśli jednak mimo wszystko sytuacja się powtarza, wizyta u mechanika będzie nieunikniona.

Jak skasować check engine i czy warto to robić?

Istnieje taka możliwość. Można skasować check engine przez manualne usunięcie kodu błędu z pamięci sterownika. Niektórzy robią to na własną rękę, inni zlecają takie prace warsztatom. Jednak zawsze powinno się najpierw zbadać powód. Sygnał o błędzie kierowca kasuje na własne ryzyko - to, że już nie widać problemu nie oznacza, że go nie ma. A sprawny pojazd jest podstawą bezpiecznej jazdy. Samodzielne kasowanie check engine może być powodem odmowy wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia AC, jeśli samochód się zepsuje.

Pamiętaj, że jeśli twoja kontrolka check engine ma kolor czerwony, to jest to sygnał do natychmiastowego zaprzestania jazdy. Świadczy o wystąpieniu zagrożenia, które może uniemożliwić kontynuowanie bezpiecznej podróży albo skutkować poważnym uszkodzeniem samochodu.

Autor:
Zespół redakcyjny Unilink

Skontaktuj się z nami